Info om kørekort uddannelsen
Når du skal tage dit kørekort, skal du tage det efter et nøje tilrettelagt program. Staten har bestemt i hvilken rækkefølge, du skal lære de forskellige moduler og hvor lang tid, du skal bruge på hvert modul.
Når du begynder at tage dit kørekort, vil du få udleveret en lektionsplan. Du vil derfor hele tiden kunne se, hvad du skal næste gang. Om det er en teori– eller en praksislektion, og hvad du skal lære i de forskellige moduler.
Når du har været til teoriundervisning et par gange, skal du på manøvrebanen. Det er en lukket bane, hvor du skal lære at betjene bilen. Du sidder alene i bilen, mens kørelæren er ude på banen. Herfra hjælper han dig med at gennemføre banen bedst muligt.
Når han ikke sidder ved siden af dig, så er det ikke fordi han ikke gider eller ikke tør. Det er fordi, det er klart den bedste måde at lære det på. Og tag det bare roligt, det er bestemt ikke noget racerløb, du skal deltage i. Det meste af tiden vil du køre så langsomt, at instruktøren kan gå ved siden af dig.
Når du har været på manøvrebanen skal du tilbage i teorilokalet. Her skal du gennemføre en eller to lektioner – alt efter hvordan lektionsplanen er skruet sammen.
Herefter skal du ud at køre på vejen for første gang. Resten af forløbet skifter mellem teori og praktik. På den måde får du indarbejdet den praktiske kørsel sammen med teorien.
For at få lov til at komme til teoriprøve, skal du først have lavet en lægeerklæring af din egen læge. Medbring et billede af dig selv i passtørrelse. Du skal bruge lægeerklæringen, når du bestiller din teoriprøve.
I dag skal du have gennemført et førstehjælps-kursus, for at få et kørekort. Det er et otte timers kursus, hvor du lærer, hvordan du afhjælper en situation, hvis du bliver indblandet i eller er vidne til en trafikulykke.
Du skal kunne hjælpe de tilskadekomne indtil den egentlige hjælp når frem.
Når du har været på manøvrebanen, har fået en lægeerklæring og har deltaget i et førstehjælpskursus, skal du aflevere dokumentation for det til din kørelærer. Han vil kontakte Borgerservice, hvorved du bliver godkendt, så du kan bestille en teoriprøve. Der kan være ventetid til at komme til teoriprøve, så bestil den i god tid inden du er helt færdig med kurset.
Som noget af det afsluttende skal du have et køreteknisk kursus på en glatbane. Her skal du lære at lave katastrofeopbremsning, undvigemanøvre og rette bilen op, hvis den skrider i glat føre. Det er et meget lærerigt, men også et krævende kursus. Derfor ligger det som noget af det sidste i forløbet. Du skal have erfaring med at skifte gear og sætte i gang, så du kan koncentrere dig om den køretekniske del.
Teoriprøven
Teoriprøven foregår hos færdselsstyrelsen og består af 25 billeder af forskellige scenarier, som du kan komme ud for som fører af en bil. Du får at vide, hvor hurtigt du kører, eller hvor du skal hen. Og så skal du svare på nogle spørgsmål. Det kan være: Hvordan vil du fortsætte? Hvad skal du være særligt opmærksom på? Du kan svare enten ”ja” eller ”nej” på hvert af spørgsmålene.
Du må have fejl i op til fem billeder for at bestå teoriprøven.
Køreprøven
Når du har bestået din teoriprøve bestiller din kørelærer en køreprøve til dig hos en prøvesagkyndig. Køreprøven tager cirka 45 minutter. Inden I kører spørger den prøvesagkyndige dig nogle tekniske spørgsmål om bilen. Derefter kører I rundt i cirka en halv time. Når I er tilbage, vil han fortælle dig, om du er bestået, eller om du er dumpet. Hvis du er bestået, vil du få udskrevet et midlertidigt førerbevis med det samme. Nu er du i besiddelse af et kørekort. 🙂
Gyldigheden af et midlertidigt kørekort ophører, når det originale kørekort er udstedt. Midlertidige kørekort er kun gyldige i Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige
Intet kørekort uden teoriprøve og køreprøve
Inden du står med et gyldigt kørekort i hånden er der to prøver, du skal bestå. Den praktiske køreprøve og teoriprøven.
Men inden du er klar til disse prøver, skal du igennem forskellige moduler, som er nøje tilrettelagt, så det er nogenlunde ens for alle.
Du vil ved kursusstart få udleveret en lektionsplan, så du hele tiden selv kan følge med i hvad du skal næste gang.
Kørekort undervisning veksler hele tiden mellem kørsel og teori, så du kan opleve det teoretiske ude i trafikken. Det giver den bedste indlæring, når du med det samme, får lov at prøve det teoretiske af i praksis.
Teori er udenadslære og da der er en del at huske på, er det en god idé at øve hjemme også. Muligheden for dette bliver du informeret om til din kørekort undervisning.
Fra kravlegård til køreprøve
Uddannelsen starter med et par lektioner kørekort teori og derefter skal du ud at køre for første gang. Men bare rolig, det er på en lukket bane og i langsomt tempo. Samtidigt er der kontakt til kørelæreren hele tiden, selvom du selv skal køre i bilen. Du vil blive vejledt hele vejen igennem. Denne kørsel på manøvrebane kaldes i folkemunde for “kravlegården”.
Du vil hurtigt finde ud at af betjene og styre bilen. Det er herfra det bliver rigtigt sjovt, for når du har klaret manøvrebanen, så er du klar til at blive lukket ud i trafikken sammen med kørelæreren.
Inden kørekort teori prøven
Efter manøvrebanen får du et par lektioner teori og derfra er det ud på vejen. Nu er du godt stabiliseret med både praktik og teori. Og sådan forløber resten af undervisningen til du står med dit kørekort.
Den første prøve du skal bestå er teoriprøven.
Inden da skal du have bestået et 8 timers førstehjælpskursus, have taget et pasbillede og du skal have indhentet en lægeerklæring hos din egen læge, som afleveres til kørelæreren. Dette er nødvendigt for at kunne bestille tid til din teoriprøve, som bestilles hos Borgerservice.
Teori kørekort – dette lærer du
Selve din kørekort teori består af færdselsregler og de mange forskellige situationer du kan komme ud for som bilist. Du vil lære om de mange skilte i trafikken, hvad striber og optegninger på kørebanen betyder og du vil blive bevidst om situationer i trafikken, du ikke før har skænket en tanke.
Sådan foregår teoriprøven
En teoriprøve består af 25 forskellige scenarier, som du kan opleve som billist ude i trafikken.
Det er kun et udpluk af de mange situationer, du vil opleve derude, men de giver et godt indblik i, hvor vidende du er i din teori.
Her skal du svare rigtigt på minimum 20 spørgsmål. Gør du det, har du bestået din teoriprøve. Dumper du, kan du altid gå op igen. Det koster dog hver gang.
Hvor lang tid tager en køreprøve?
Når du har klaret din køreundervisning, som udover almindelig kørsel forskellige steder, også indbefatter glatbanekørsel, hvor du lærer at manøvre bilen i glat føre samt bestået din teoriprøve, så er du klar til den endelige prøve, køreprøven.
Men hvordan foregår en køreprøve så?
En køreprøve tager ca. 45 minutter i alt og du skal køre i 25 minutter. I løbet af de 25 minutter vil du få at vide, hvad du skal og hvornår. På samme måde, som når kørelæreren guider dig under køreundervisning.
Men du vil også blive stillet nogle spørgsmål, som du skal kunne svare på. Kan du ikke det består du ikke din køreprøve. Disse spørgsmål lærer du under din kørekort teori.
Den prøvesagkyndiges opgave er at vurdere om din kørsel og adfærd i trafikken er sikker nok, til at lade dig øve på egen hånd.
For når kørekortet er erhvervet starter din træning rigtigt.